جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

پرداخت عوارض شهرداري

با پرداخت به هنگام عوارض پايدار، در توسعه و

عمران شهر خود سهيم باشيم.

عوارض (درآمدهاي) پايدار شهرداري ها:

تامين منابع درآمدي و مالي از ابتداي تاسيس شهرداري ها مورد تاكيد بوده و مديريت شهري با دغدغه فراوان بايد درآمد مورد نياز شهرداري را براي تامين اداره شهر به گونه اي تامين نمايند كه فرآيند حركت آن به سمت توسعه پايدار شتاب گيرد و فرصت زندگي براي نسل هاي حال آينده نيز فراهم آيد. براي تحقق اين امر و براي نگهداشت، توسعه و عمران شهر نياز به برنامه ريزي دقيق بر اساس ميزان درآمدها است كه درآمدهاي پايدار مناسب ترين منبع تامين مالي مورد نظر مي باشد.

شهرداري تهران از سال 1386 رويكرد وصول درآمدهاي پايدار را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده تا شهرداري با فرهنگ اسلامي،ايراني و مدرن درخور شهروندان مشاركت پذير تهراني ايجاد نمايد.

آشنايي با برخي از درآمدهاي پايدار شهرداري تهران

 

عوارض نوسازي و عمران شهري

عوارض نوسازي و عمران شهري، يكي از منابع درآمدي پايدار شهرداري هاست كه به موجب قانون نو سازي و عمران شهري از سال 1348 تا كنون در تمام شهرها دريافت مي شود. به استناد دستورالعمل وزارت كشور عوارض نوسازي سال جاري (1393) بر اساس مبالغ سال گذشته و (به صورت علي الحساب) محاسبه و اعلام مي گردد.

عوارض كسب و پيشه (مشاغل)

عوارض كسب و پيشه (مشاغل) نيز به عنوان يكي ديگر از منابع درآمدي پايدار شهرداري ها تعريف شده و شامل كليه موسسات، شركت ها، واحدهاي صنفي و واحدهاي شغلي داراي مقررات خاص از قبيل، پزشكان، موسسات درماني، بهداشتي، وكلاي دادگستري، روزنامه نگاران، دفاتر اسناد رسمي و … مي گردد.

بهاي خدمات مديريت پسماند (مسكوني، غير مسكوني)

بهاي خدمات مديريت پسماند ( رفت و روب، جمع آوري، حمل و دفع) توسط شوراي اسلامي شهر تهران در تاريخ 1386/04/12 تصويب و اصلاحيه هاي بعدي آن پس از طي مراحل قانوني، براي اجرا به شهرداري تهران ابلاغ شد. پرداخت بهاي خدمات مديريت پسماند در واحدهاي مختلف اعم از مسكوني و غير مسكوني، به عهده بهره بردار آنمي باشد.

عوارض ساليانه خودرو

به منظور تامين درآمدهاي پايدار شهرداري تهران، عوارض خودروهاي سواري بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي دريافت مي شود. مبناي محاسبه عوارض ساليانه خودروهاي سواري توليد داخل 1/5 در هزار قيمت فروش كارخانه و براي خودروهاي وارداتي 1/5 در هزار ارزش گمركي و حقوق ورودي مي باشد.

تذكر:به استناد بند (و) ماده (46) قانون ماليات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض ساليانه پس از موعد مقرر موجب تعلق جريمه اي معادل 2 درصد به ازاي هر ماه تآخير مي شود.

نحوه پرداخت عوارض ساليانه خودرو

پرداخت غير حضوري: مراجعه به پرتال شهرداري تهران به نشاني www.tehran.ir  و وارد نمودن شماره 17 رقمي شناسه خودرو (VIN) و دريافت مفاصا حساب اينترنتي پس از پرداخت. (با انتخاب گزينه ارسال از طريق پيك)

پرداخت حضوري: شهروندان محترمي كه اطلاعات خودروي آنها در سامانه موجود نباشد و يا بنا به دلايلي قادر به پرداخت اينترنتي عوارض نباشند، با در دست داشتن مدارك خودرو، شامل (سند مالكيت، برگه فروش كارخانه يا برگ گمركي و قبوض پرداختي سنوات قبل) به يكي از دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران مراجعه نمايند.

عوارض ساليانه موتور سيكت

بر اساس مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران اخذ عوارض ساليانه موتورسيكلت ها در محدوده شهر تهران از ابتداي سال 1383 اجرايي گرديد. شهروندان گرامي مي توانند با مراجعه به پرتال شهرداري تهران و يا مراجعه حضوري به نواحي مناطق 22 گانه شهرداري تهران و يا كليه دفاتر خدمات الكترونيك شهر، پس از ثبت اطلاعات موتور سيكلت و صدور قبض و پرداخت آن، مفاصا حساب دريافت نمايند.

روش هاي پرداخت عوارض

در راستاي توسعه خدمات غير حضوري و نيل به شهر الكترونيك، به منظور جلوگيري از ترددهاي غيرضروري و كاهش ترافيك و آلودگي هوا، امكان پرداخت قبوض و عوارض از طريق غير حضوري و پرتال اينترنتي شهرداري تهران به نشاني www.tehran.ir فراهم است. ساير روش هاي غير حضوري عبارتند از: سامانه تلفني 137، همراه بانك، اينترنت بانك، تلفنبانك و كليه درگاههاي غير حضوري بانك ها و يا مراجعه به كليه دفاتر خدمات الكترونيك شهر و مراجعه به ادارات درآمد مناطق 22 گانه شهرداري تهران

از ديگر عوارض پايدار شهرداري تهران مي توان به عوارض فعاليت شركت هاي دولتي و عوارض تابلو (تبليغاتي و اختصاصي) اشاره كرد.

شهروندان محترم در صورت وجود هرگونه پرسش در خصوص پرداخت قبوض شهرداري و عوارض به آدرس اينترنتي اداره كل تشخيص و وصول درآمد به نشاني daramad.tehran.ir و يا دفاتر خدمات الكترونيك شهر و ستادهاي ويژه پاسخگويي مستقر در ادارات درآمد مناطق 22 گانه مراجعه  و يا با تلفن 137 و 188 تماس حاصل نماييد.

ضمنآ در صورت تمايل به منظور دريافت الكترونيكي قبوض از طريق پيامك در سنوات آتي، بترتيب شماره شناسايي ملك/واحد، نام مالك، نام خانوادگي مالك و شماره تلفن همراه مالك را مانند نمونه زير به سامانه 30004285 پيامك نماييد.

نمونه پيامك: 244820170003001 عليرضا احمدي 091200000

با توجه به هزينه هاي نگهداشت و عمران شهر، شهرونداني كه وظيفه خود مي دانند عوارض متعلقه ملك خود را در موعد مقرر پرداخت نمايند، در زمره خوش حسابان شهرداري تهران قرار مي گيرند. اين شهروندان با پرداخت به هنگام عوارض پايدار شهري علاوه بر بهره مندي از مزاياي مربوطه در قانون و اعطاي جوايز خوش حسابي، در ساختن شهري زيبا و پويا نيز مشاركت و همياري مي نمايند.

(شايان ذكر است از سال 1386 به شهرونداني كه عوارض ساليانه ملك خود را تا مهلت اعلامي پرداخت نموده اند، به قيد قرعه جوايز نفيسي علاوه بر 10% جايزه خوش حسابي اعطا گرديده است.)

ساخت ماندگارترين پروژه هاي عمراني شهري با پرداخت عوارض به هنگام شما شكل مي گيرد و خدمتگزاران شما در شهرداري تهران تلاش مي كنند، تا فعاليت ها و اقدامات خود در زمينه فني و عمراني، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري و شهرسازي را با رويكرد اجتماعي و فرهنگي به منظور افزايش رفاه شهروندي در اختيار همشهريان گرامي قرار دهند و كلانشهر تهران را به شهري سبز و زيبا، ايمن و پويا تبديل نمايند. از شما شهروند مسئوليت پذير كه با پرداخت به هنگام عوارض ملك خود، شهرداري تهران را در تحقق آيين خوش حسابي ياري مي رسانيد، سپاسگزاريم.

منبع : asemooni

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.